Vítĕzslava Kaprálová in ihrer und unserer Zeit
Zu Einfluss und Rezeption ihres Schaffens

Tagung des ForumMusikDiversität, 27.-28. November 2015
Saal der Allgemeinen Lesegesellschaft, Münsterplatz 8, 4001 Basel

Kapralova-freig-600x400.jpgBildmaterial mit freundlicher Genehmigung der Kapralova Society

Vítĕzslava Kaprálová (1915, Brünn – 1940, Montpellier), eine der wichtigsten tschechischen KomponistInnen ihrer Generation, schuf in ihrem kurzen Leben ein beeindruckendes musikalisches Oeuvre, das bisher nicht übergreifend erforscht und zudem heute in Konzertsälen kaum präsent ist. Anlässlich ihres 100. Geburts- und 75. Todestags möchte die Tagung die frühen tschechischen Einflüsse auf Kaprálovás Kompositionen fassen (ihres Vaters Václav Kaprál, der ebenfalls Komponist war, und ihrer Lehrer Vilém Petrželka in Brünn und Vítĕzslav Novák in Prag) sowie die Rezeption ihres Schaffens, die stark von politischen und genderspezifischen Parametern geprägt war, als gleichzeitige Einflussnahme neu beschreiben. Hierfür konnte das FMD international renommierte ExpertInnen zu Kaprálová und tschechischer Musik aus Wissenschaft und Praxis gewinnen.

In Konzerten in Basel und Genf sowie mit einem Abendvortrag und einer Filmvorführung öffnet das ForumMusikDiversität zudem einem interessierten Publikum die Möglichkeit, Kaprálová und ihr Schaffen näher kennen zu lernen.

Das ForumMusikDiversität dankt der Mariann Steegmann-Foundation für die freundliche Unterstützung.

 

 

Freitag 27. November 2015

11:00-16:15 Uhr Tagung

ReferentInnen: Nicolas Derny (Brüssel), Daniel Lienhard (Basel), Alice Rajnohová (Brünn), Olga Pavlu (Basel)

18:30 Uhr Öffentlicher Abendvortrag

Karla Hartl (Toronto): The Centenary of Vítězslava Kaprálová: Looking Back, Looking Forward

Looking back at the life and career of Czech composer–conductor Vítězslava Kaprálová, we will discover a remarkable artist whose brief but full-lived life was distinguished with many remarkable accomplishments, some of which will be mentioned in this presentation within the context of her captivating life story. Regarded once as one of the most promising composers of her generation, her memory was almost obliterated in the second half of the twentieth century before it began infiltrating our awareness again in the twenty first. Today, there is no doubt that Kaprálová’s music has withstood the test of time with admirable ease, proving its relevance for new generations of musicians and music listeners.

Kaprálová’s legacy should not be considered a mere torso of ‘what could have been’, for her catalog includes a respectable number of forty-five compositions, among which there are remarkable works in all genres of music literature: piano, chamber, orchestral, and vocal music. Looking forward — how do we keep Kaprálová’s legacy alive and strong for many generations to come? This task has been in the forefront of the work undertaken by the Kapralova Society over the past seventeen years, and some of its major accomplishments in promoting the composer and making her music available will be highlighted in the presentation. The Kaprálová Centenary has inspired a true world-wide celebration of the composer (the very existence of this symposium is a prime example) but what has yet to be done?   

Karla Hartl is founder and chair of the Kapralova Society, a music society based in Toronto, Canada, dedicated to promoting Vítězslava Kaprálová and other women in music. Hartl’s research on Kaprálová has been published in Tempo (Cambridge University Press), Czech Music Quarterly, Journal of the IAWM, VivaVoce, Harmonie, and Kapralova Society Journal, which she co-edits with Eugene Gates. Hartl is also co-editor of the first Kaprálová book in English, The Kaprálová Companion, published in 2011 in the United States by Lexington Books and shortlisted for the F. X. Šalda Society Award in the category of outstanding editorial efforts in music history and criticism; and editor of an anthology of Kaprálová’s correspondence published in 2015 to mark the birth centenary of the composer.

Eintritt frei, Kollekte

20:00 Uhr Basler Marionettentheater

«Wer ist der mächtigste auf Erden» Ballett von Bohuslav Martinů
Im Rahmen der 21. Martinů Festtage 2015
Tickets unter www.bmtheater.ch

 

Samstag, 28. November 2015

9:30-16:00 Uhr Uhr Tagung

ReferentInnen: Thomas Svatos (Abu Dhabi), Christine Fischer (Basel). Judith Mabary (Columbia)

17:00 Uhr Öffentliche Filmvorführung

Poslední concertino, Regie: Rudolf Chudoba (2000)
Film über Vítĕzslava Kaprálová (tschechisch mit englischen Untertiteln)
Eintritt frei, Kollekte

19:00 Uhr Öffentliches Konzert

Alice Rajnohová (Klavier), Olga Pavlu (Gesang)
Musik von Vítĕzslava Kaprálová, Václav Kaprál, Bohuslav Martinů
Eintritt frei, Kollekte

 

Mittwoch 2. Dezember 2015

19:30 Uhr, Allgemeine Lesegesellschaft Basel

Vítězslava Kaprálová und ihr künstlerisches Umfeld
Programm Mel Bonis: Klavierquartett B-Dur op. 69 (1905); Vítězslava Kaprálová: Drei Stücke für Violine und Klavier Légende op. 3 no. 1 (1932) / Élégie (1939) / Burlesque op. 3 no. 2 (1932); Vítězslava Kaprálová: Ritournelle für Cello und Klavier op. 25 (1940); Vítěslav Novák: Klavierquartett c-moll op. 7 (1899)
Mit The Amadeus Piano Quartett: Robert Zimansky (Violine), Verena Schweizer (Viola), Stephan Rieckhoff (Cello), Saya Hashino (Klavier)
http://www.lesegesellschaft-basel.ch/
Eintritt frei, Kollekte

 

Donnerstag 3. Dezember 2015 

19:30 Uhr, Lyceum Club International Genève, Konzert

Vítězslava Kaprálová und ihr künstlerisches Umfeld
Programm Mel Bonis: Klavierquartett B-Dur op. 69 (1905); Vítězslava Kaprálová: Drei Stücke für Violine und Klavier Légende op. 3 no. 1 (1932) / Élégie (1939) / Burlesque op. 3 no. 2 (1932); Vítězslava Kaprálová: Ritournelle für Cello und Klavier op. 25 (1940); Vítěslav Novák: Klavierquartett c-moll op. 7 (1899)
Mit The Amadeus Piano Quartett: Robert Zimansky (Violine), Verena Schweizer (Viola), Stephan Rieckhoff (Cello), Saya Hashino (Klavier)
http://www.lyceumclubge.ch/
Eintritt frei, Kollekte